Na mijn actieve crosscarriere stop gezet te hebben, werd ik in de winter van het jaar 2000 gevraagd om als monteur te komen werken voor het toenmalige Champ KTM Team van Kees van der Ven.

Wereldtitels

Omdat dit voor mij een ultieme droom was, werd deze keuze al snel gemaakt. Ik ben daar eerste monteur geweest van Heikki van de Berg (Oosterhout) en Erik Eggens. Daarnaast hebben we met het team diverse jaren gestreden om de wereldtitels in de 125cc klasse met onder andere Steve Ramon, Ben Townley, Erik Eggens, Tyla Rattray en Marc de Reuver. Toen Erik Eggens in 2004 ernstig geblesseerd raakte aan zijn rug besloot hij toen te stoppen. Ik kreeg vervolgens van WP Suspension een aanbieding om voor hun dat jaar in de MotoGP te gaan werken als Suspension Engineer. Dat jaar werkte ik voor Derbi, met Jorge Lorenzo (wereldkampioen 250cc 2006) en Angel Rodriquez. We behaalden in dat jaar het vice-wereldkampioenschap met Jorge. Na dit jaar besloot WP volledig te stoppen met de MotoGP en zich zo volledig te richten op het WK Superbike/Supersport. Hierdoor werd ik technisch coördinator voor WP voor dit wereldkampioenschap. Concreet hield dit in dat ik verantwoordelijk was voor het goed functioneren van de fabriekscomponenten.

Beslissing

Dat jaar werkte ik samen met Team Ten Kate, world SS/SBK en Yamaha Duitsland (Factory Yamaha). Ook hier behaalde we goede resultaten. Concreet werden we een, twee en drie in het WK Supersport en tweede in het WK Superbike. Na dat seizoen besloot ik te stoppen met dit vak omdat er gezinsuitbreiding aan zat te komen, en dit toch veel teweeg brengt binnen een gezin. Na deze beslissing, bleven de motoren nog altijd in mijn hart en ben ik begonnen als chef werk-plaats bij een motorzaak in mijn woonplaats. Dit smaakte echter naar meer en daarnaast bleven de racerij en de motorcross ook nog belangrijk voor me. Om die reden ben ik een eigen zaak gestart voor de reparatie, onderhoud en tuning van alle type en soorten motorfietsen.

Richard de Beer, Grizzly Racing Services